vrijdag 9 april 2010

Exotische "touch" van Jasmijn in Jasmin Full

De zoete, verleidelijke en sensuele geur van witte tropische bloemen heb ik altijd lekker gevonden. Jasmine is er één van mijn favorieten. Het wordt vaak gebruikt in parfums – zeker ongeveer twee derde tot de helft van alle parfums hebben jasmijn in hun boeket. Het niet altijd makkelijk te herkennen, omdat jasmijn in parfum niet altijd de hoofdrol speelt. Maar er zijn ook geuren, die rondom jasmijn zijn gebouwd, zoals b.v. A la Nuit en Sarrasins van Serge Lutens, Jasmine de Nuit van The Different Company of Jasmin Full van Montale.

In mijn beleving bestaat de geur van Jasmijn uit de volgende componenten – zoet tropisch fruit, sensuele witte blaadjes, diepe, donkere dierlijke noten, bedwelmende aura en frisse groene accenten. Het is slechts een persoonlijke beleving, maar het geeft mij een houvast als ik een jasmijn geur in parfum moet beschrijven, want ieder parfumeur benadrukt verschillende aspecten van deze bloem.

Jasmin Full begint met zeer scherpe groene noten. Ik moet bijna denken, dat deze jasmijn bloemen van het doornstruik zijn geplukt. Het heeft ook iets weg van de groene en scherpe aspecten van rucola. Als je het ruikt, dan ben je geneigd om de geurstreep meteen weg te leggen door deze groene scherpte. Maar wie geduldig is, die wordt beloond, want de echte schat is verborgen achter de doornstruiken. Snel komen er ook frisse noten van de groene thee (denk hier niet aan de bekende Groene Thee geuren, maar aan een kopje van verfijnde jasmijn thee). Deze groene frisse thee aspect blijft de hele tijd aanwezig, al moet het eerst de plaats geven aan de bloemen. De zoete fruitige aspect van deze jasmijn wordt versterkt door kamperfoelie, wat een zwoele verleidelijke combinatie maakt. En oranjebloesem zorgt samen met jasmijn absolute voor de diepe gronden in deze geur. Aan het eind ruik ik ook iets, wat mij aan tuberoos doet denken. Op de huid opent deze geur veel mooier en voller, dan op papier.

In het geheel is Jasmin Full een mooie, verleidelijke en een sensuele geur. Het doet mij denken aan een tropisch fruit dessert met een kopje heerlijke groene jasmijn thee. Maar ook aan de romantische zwoele avond, die je samen met je geliefde ergens op de Caribische eilanden beleeft. Het zou een exotische accenten geven aan elke vrouw – net als een mooie tiara bloem in je haar. Verleidelijk en zoet om je op te eten, bedwelmend en tegelijkertijd toch met frisse accenten – zo’n geur maakt je zeker onweerstaanbaar.

Jasmin Full is zeker een avondgeur en is op zijn mooist bij de warme “tropische” dagen. In mijn beleving past het goed bij intens gekleurde stralen van de avondzon of zachte gloed van de kaarsenvlammen. Een kleurrijke ensemble in de Latijns Amerikaanse stijl zal de exotische indruk goed versterken. Jasmin Full is echt een damesgeur. Hoewel... op mij huid opent het ook heel mooi en er zijn ook stoere mannen, die het durven te dragen. Bijzonder, maar soms juist op de stoere mannen kunnen zwoele parfums met witte bloemen heel mooi staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten