woensdag 14 april 2010

Aromis voor Aromacho


Aramis is gemaakt door de neus Bernard Chant in 1965 (sommige bronnen geven 1964 aan en andere juist 1966). Het was een van de eerste mannelijke parfum met karakter, gelanceerd na de Tweede Wereldoorlog. Mannen van toen gebruikte weinig parfums en als ze iets gebruikte, dan was het vooral de frisse eau de cologne. Vetiver (Geurlain, Carven, Givenchy) was de enige uitzondering op deze regel en de enige geaccepteerde variatie op citrus akkoorden van eau de cologne. Aramis was duidelijk anders. Een mannelijke chypre met bittergroene en kruidige top en leerakkord met dierlijke accenten in de basis – de geur voor de echte macho. Estee Lauder, die deze geur heeft gelanceerd onder de merknaam Aromis had waarschijnlijk niet alleen lef, maar ook een goed voorgevoel voor de verandering van de parfumtrends. Want ja – Aramis is nog steeds populair.

De geurpiramide van Aramis bestaat uit in de top frisse Bergamot, ondersteund met groene bitterheid van kruiden – Alsem en Scharlei. In het hart is er een heerlijke zachte Jasmijn met pittige noten van Kruidnagel. En in de basis is er een rijke combinatie van Leer met dierlijke accenten van Castoreum, houtnoten van Vetiver, Patchouli en Sandal, en Eikenmos, een “verplichte” chypre component. Osmoz.com deelt deze geur in de familie van Woody-Chypre. Vereniging van de Franse Parfumeurs geeft het een code D7m, wat betekent Leather Chypre voor mannen. Andere geuren in dezelfde categorie zijn bijvoorbeeld Anteus van Chanel, Or Black van Morabito en Homme van Van Cleef& Arpels. Damesgeuren van deze categorie zijn bijvoorbeeld Donna Karan, Bandit van Piguet, Sous le Vent van Guerlain, Jolie Madame en Miss Balmain van Balmain, Cabochard van Gres en Sikkim van Lancome. Michael Edwards deelt Aramis in de categorie Dry Woody Classic samen met bijvoorbeeld Cuba van Czech&Speake, Cèdre Estéban, Cuir de Russie van Chanel, Cuir Ottoman van Parfum d’Empire, Cuir Venenum van Parfumerie Générale en Eau d’Hermes. Ook veel Vetiver geuren worden door Michael Edwards in deze categorie geplaatst (Vetivers van Etro, Annick Goutal, Lorenzo Villoresi en The Different Company) – bijzonder, gezien, dat misschien juist de acceptatie van Vetiver noot in parfums van de tijd van geboorte van Aramis maakte het makkelijk voor dit parfum om succes te maken op de markt. Essentie van deze geur is: droge, iets mossige houtnoten met dierlijk leer en zachte, maar gekruide jasmijn en frisse bittergroene start.

Aramis wordt gepresenteerd als de uitdrukking van de mannelijkheid. En ik ben er het mee eens – het is een goede parfum voor een macho. Hij komt binnen, schenkt zichzelf een glaasje cognac, gaat in de leunstoel zitten met zijn benen op tafel, kijkt je verleidelijk aan en vraagt – “weet je wat we vandaag gaan doen?” (of geloof ik eerder verwoord hij het als “weet je wat ik met je vandaag gan doen?”) – dat is de harde kant van leer en bittere kruiden. Maar jasmijn en patchoeli laten ook iets anders zien – een blik vol verleiding, lange zachte wimpers rond diepe donkere ogen en een aantrekkelijke lage stem – het dier is wel opgevoed en weet hoe hij zijn charme in het spel moet zetten. Maar hij gedraagt zich nog altijd net op het randje van wat er acceptabel is. Bij spaarzaam gebruik is het een goede geur voor de dag, maar als de avondgeur is het op zijn best.

Dames, die Aramis heel lekker vinden kunnen ook Cabochard van Gres proberen, die is door dezelfde neus gemaakt. Het lijkt veel op Aramis, maar heeft wat uitgesproken Gardenia noot en minder dierlijke noten. Ook Bandit van Piguet zit in hetzelfde hoek. Iemand, die juist op dierlijke noten valt kan Eau d’Hermes proberen. En mannen, die in Aramis de enige elegantie en klasse missen kunnen overwegen of Knize Ten hun geur is.

Lees ook het verhaal van de Geurengoeroe over Aramis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten