woensdag 24 maart 2010

Een lenteklassieker


Met deze mooie warme lentedagen krijg ik weer zin in de lentegeuren. Klassiekers, die bij mij sterke associaties met de lente oproepen, zijn, bijvoorbeeld Calèche van Hermès, Cristalle van Chanel en Chanel No.19 – alle drie hebben iets heel zacht-groens in hun geur, wat mij aan de ontvouwende bladeren doet denken. Calèche is een geur, die het meest bij de maand maart past in mijn beleving. Want ja – maart roert zijn start.

En zo is deze geur. Het begint met de frisse, eigenlijk bijna koude noot van aldehyde (bekende noot vanaf de tijden van Chanel N5) en citrus, die moeilijk naar voren komt door de dikke aldehyde mist. Later komt een klassieke bloemen boeket van Roos, Jasmijn en Lelietje van Dalen. Wat deze bloemen van de andere klassiekers onderscheidt is de groene noot, wat het geheel iets koeler maakt. De bloemen zijn ondersteund door iris. Het is duidelijk waarneembaar in de vorm van een zachte poeder. Het verbindt de bloemen met de klassieke combinatie van sandal, veriver en cederhout met een vleugje eikenmos. Calèche ruikt warm en houtig in de basis, maar het is eerder zout, dan zoet door de afwezigheid van patchoeli en vanille en de aanwezigheid van vetiver en eikenmos.

Wat ik interessant vind in Calèche is het spel tussen warm en koud – ja – dat is precies wat bij mij de associaties met maart oproept. Van de ene kant de koele aldehyde met de frisse groene noot en van de andere kant de warme poederachtige iris met houtnoten. De bloemen in het midden kunnen moeilijk een partij kiezen. Eerst maken ze een bond met de koude wind en mist in de top, maar later ontdooien ze door de zonnige basis. Het doet mij ook denken aan een sneeuwklokje, die tussen de sneeuw begint te bloeien, maar ook de eerste warme zonnestralen vangt.

Calèche van Hermès is een mooie klassieker, maar het is geen makkelijk parfum om te dragen. Het gaat in tegen alle moderne trends – het is koel, maar niet fris, het is bloemig, maar niet fruitig en het is niet zoet, maar juist zoutig. De combinatie van aldehyde en poeder kan door de jonge mensen als “ouderwets” worden ervaren. Het is een parfum voor le conoisseur. Het past minder goed bij de jonge meisjes, maar doet eer aan de dame met levenservaring, die de nodige wijsheden van het leven heeft geleerd. Het warme hout in de basis opent ook goed op de mannenhuid. Luca Turin heeft dit parfum tussen “the best feminines for men” geplaatst in zijn parfumgids.

Dit parfum is gecreëerd door de parfumeur Guy Robert in 1961. Andere creaties van deze parfumeur zijn Madame Rochas (en andere parfum met aldehyde en dan met witte bloemen in plaats van een klassiek boeket), Dioressence, Amouage, Equipage van Hermès, Gucci No. 1 enz. Volgens de Vereniging van de franse parfumeurs valt deze geur onder Chypre Bloemige Aldehyde groep – de bloemige parfums met aldehyde top noot en mossige basis. Andere parfums uit dezelfde groep zijn Antilope van Weil, Ma Griffe van Carven, Chant d’Arômes van Guerlain, Coriander van Jean Couturier, Diva van Ungaro, Versace, Diamella van Yves Rocher enz. Michael Edwards deelt deze geur onder de “Mossy Woods”, subcategorie “classic”, waar ook andere klassieke chypres zich bevinden. Zelf haal ik het chypre component van Calèche er niet zo sterk uit, dan bijvoorbeeld in Mitsouko van Guerlain, Knowing van Estée Lauder of Femme van Rochas.

Maar wat betekent eigenlijk Calèche? Uit het woordenboek haal ik, dat Calèche is een ”licht voertuig met vier wielen door twee paarden voortbewogen (voor 2 of 4 passagiers en een koetsier) en een opvouwbare kap” of “hoed die opgeklapt kan worden als de kap van een koets (gedragen door vrouwen in de 18-de eeuw).” Maar waarom zou je een geur noemen naar zo’n voertuig? Toen Hermès een parfum wilde lanceren, was dit merk slechts bekend in de kleine kring van “trustful customers” en had een sterk mannelijk imago. Om het lanceren van een vrouwelijk parfum succesvoller te maken, is voor de naam gekozen, die van de ene kant toch een beetje stoer is en van de andere kant wel elegant. Misschien daarom, bijna 40 jaar later, wordt deze geur als “best feminine for men” beschreven.

Calèche is bijna overal verkrijgbaar – Douglas, ICI Paris XL hebben de geuren van Hèrmes al langere tijd in hun assortiment. Andere parfumerieën zoals Marjo parfumerie hebben het ook. Er is ook een Hermès boetiek in Amsterdam op P.C. Hooftstraat. Je betaalt ongeveer € 60-70 voor 50 ml of €90-100 voor 100 ml EDT. Eau de parfum kost één of twee tientjes meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten